Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
18-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”
fot. Mateusz Kieruzal
Chińska kolej dużych prędkości to największy i najnowocześniejszy taki system na świecie. Pociągi jeżdżąca 350 km/h to immanentna rzeczywistość życia w Państwie Środka. 307-kilometrowy odcinek Chongqing – Chengdu pokonuje się w godzinę, a ceny biletów zaczynają się od 79 złotych.

Początek dziejów chińskiej KDP datuje się na 2008 rok, kiedy uruchomiona została pierwsza linia szybkich pociągów Pekin – Tianjin. Po 17 latach sieć liczy już ponad 45 tysięcy kilometrów, co stanowi około 70% całkowitej długości wszystkich linii dużych prędkości na globie ziemskim. Władze Chińskiej Republiki Ludowej chcą – więc tak się też stanie – aby do 2035 roku sieć KDP została rozbudowa do ponad 70 tysięcy kilometrów, łącząc wszystkie główne regiony Chin (miasta powyżej 500 tysięcy mieszkańców).

Ogromny rozwój

Rozwój chińskiej KDP realizowany jest w ramach projektu „osiem pionów i osiem poziomów”. Jest to strategiczny plan rozwoju ogólnokrajowej sieci kolei dużych prędkości, ogłoszony przez Chińską Narodową Komisję Rozwoju i Reform (NDRC) w 2016 roku, który zastąpił wcześniejszy plan „cztery piony i cztery poziomy” z 2008 roku, który stał się podstawą pierwszej generacji sieci kolej dużych prędkości w Państwie Środka. Celem projektu kolejowo-infrastrukturalnego jest utworzenie spójnej, gęstej i wydajnej sieci kolei dużych prędkości, która: skróci czas podróży naziemnej między kluczowymi ośrodkami gospodarczymi i wesprze integrację regionalną (np. Delty Rzeki Perłowej).


Najważniejszymi linami i połączeniami w podziale na „południki” – linie północ-południe i „równoleżniki” – linie wschód-zachód są: Pekin – Szanghaj (długość to 1 318 kilometrów, a czas przejazdu około 4,5 godziny; jest to najbardziej dochodowa linia KDP na świecie), Pekin – Kanton – Shenzhen – Hongkong (długość to 2 298 kilometrów, a czas przejazdu to osiem godzin) i Szanghaj – Kunming. Stolicę finansową Państwa Środka a miasto stołeczne prowincji Junnan dzieli 2 066 kilometrów, a czas przejazdu pociągu dużych prędkości na trasie, która przebiega przez górzyste południowe Chiny, to niecałe 11 godzin. Innymi, flagowymi trasami są linie Pekin – Harbin i Wuhan – Chengdu.

V350 km/h to „norma”

Podróżowanie po Chinach jest łatwe, jeśli zaakceptuje się lokalne uwarunkowania płatnicze. Zagraniczne karty bankowe (American Express, MasterCard, Visa) działają w bardzo ograniczonej liczbie miejsc – są to głównie lepszej jakości hotele i… Starbucks. Chińczycy są społeczeństwem ultrascyfryzowanym, a wszelakich płatności dokonuje się przez aplikacje mobilne WeChat (chiński Facebook) lub AliPay. Ta ostatnia aplikacja jest wygodna dla obcokrajowców – wystarczy podpiąć kartę bankową i potwierdzić tożsamość paszportem, a wtedy płatności stają się błahostką. Jeśli chce się płacić gotówką będzie to duży (jak nie ogromny) problem.


Mobilnie dokonuje się także zakupu biletów na przejazdy kolejami dużych prędkości. Najwygodniejszą opcją jest aplikacja na smartfon Railway12306 (路12306), która jest dość funkcjonalna; dostępny jest angielski interfejs, co znacznie ułatwia dokonywanie zakupu. W czasie ostatniego pobytu w Chinach pociągiem KDP – CR400AF – podróżowałem z Chongqing do Chengdu. Każdego dnia między dwoma miastami, które dzieli 307 kilometrów, kursuje od 70 do 82 pociągów dużych prędkości. Za bilet – w drugiej klasie, która była bardzo wygodna; układ foteli 2-3 – zapłaciłem 153 juany chińskie, czyli niecałe 80 złotych.


Podróż między Chongqing (jedno z czterech wydzielonych miast Chińskiej Republiki Ludowej) a stolicą Syczuanu 65 minut. Po około 10 minutach od wyjazdu ze stacji początkowej Chongqingxi (zachodni dworzec w mieście o populacji powyżej 34 miliony), pociąg osiągnął maksymalną prędkość – 348 km/h, z którą poruszał się przez następne 45 minut. Wytracanie prędkości zaczęło się na 10 minut przed dojazdem do stacji końcowej (Chengdudong – dworzec wschodni w Chengdu). Gdy jest się w Chinach, przejazd koleją o tak wysokiej prędkości – nawet godzinny – powinien być obowiązkowym punktem zwiedzania, tzw. must visit.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pendolino PKP Intercity: Testy w Czechach, trakcja podwójna, ale nadal wolno na CMK

Tabor i technika

Pendolino PKP Intercity: Testy w Czechach, trakcja podwójna, ale nadal wolno na CMK

Łukasz Malinowski 15 października 2025

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Infrastruktura

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Mikołaj Kobryński 07 października 2025

Zobacz również:

TINES z rozwiązaniami dla kolei dużych prędkości na TRAKO 2025

Infrastruktura

TINES z rozwiązaniami dla kolei dużych prędkości na TRAKO 2025

TINES Rail 17 października 2025

PLK wprowadza bruttotonokilometr

Infrastruktura

PLK wprowadza bruttotonokilometr

PKP PLK 17 października 2025

Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce

Tabor i technika

Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce

Łukasz Malinowski 14 października 2025

Pozostałe z wątku:

Pendolino PKP Intercity: Testy w Czechach, trakcja podwójna, ale nadal wolno na CMK

Tabor i technika

Pendolino PKP Intercity: Testy w Czechach, trakcja podwójna, ale nadal wolno na CMK

Łukasz Malinowski 15 października 2025

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Infrastruktura

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Mikołaj Kobryński 07 października 2025

Zobacz również:

TINES z rozwiązaniami dla kolei dużych prędkości na TRAKO 2025

Infrastruktura

TINES z rozwiązaniami dla kolei dużych prędkości na TRAKO 2025

TINES Rail 17 października 2025

PLK wprowadza bruttotonokilometr

Infrastruktura

PLK wprowadza bruttotonokilometr

PKP PLK 17 października 2025

Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce

Tabor i technika

Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce

Łukasz Malinowski 14 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij